الکترو مدار پایا
الکترو مدار پایا

الکترو مدار پایا

آشنایی با قطعات الکترونیکی

سلام قصد دارم شما رو با قطعات الکترونیکی تا کمی آشنا کنم. کسایی هم که استاد هستند بنده رو عفو کنند

قطعات الکترونیکی کلا 2 دسته هستند یک دسته عادی و یک دسته  SMD هستند قطعات SMD کوچک شده دسته قبل هستند و برای استفاده در مدارهایی مثل موبایل و تبلت ها که نیاز به کوچک و سبک سازی هست از SMD ها استفاده میشود.

 

 

1- مقاومت ها:


مقاومت ها قطعاتی هستند که با توجه به مقدارشان در برابر جریان الکتریکی مقاومت ایجاد می کنند.مقاومت ها در هر نوعی باشند 2 پایه دارند و ترتیب پایه ها هم فرقی نمیکند و بیشترین مصرف رو در بین قطعات به خود اختصاص داده اند. مقاومت ها نسبت به سایر قطعات قیمت ارزان تری دارند. واحد اندازه مقدار مقاومت اهم میباشد و در توان های مختلفی عرضه میشوند مثلا مقاومت 10 اهم 1 وات.

نمای فنی و ظاهری یک مقاومت را در شکل زیر مشاهده میفرمایید.


مقاومت چیست


2- دیود ها (نیمه هادی) :


دیود ها کاربرد های متفاوتی دارند ولی در کل از دیود ها برای انجام عمل یکسو سازی استفاده میشود که البته کار برد های دیگری نیز مثل دیود زنر برای تثبیت ولتاژ و دیود LED برای روشنایی دارند دیودها دو پایه دارند یکی آند و دیگری کاتد یا به عبارت دیگر یکی مثبت و دیگری منفی میباشد به جز دیود زنر بقیه دیود ها در بایاس مستقیم کاربرد دارند.

در شکل زیر نمونه چند نوع دیود نشان داده شده است



دیود چیست


3- خازن ها:


خازن تشکیل شده از دو صفحه در مقابل هم که بین آنها را ماده دی الکتریک پر کرده است. وظیفه خازن ذخیره انرژی الکتریکی به صورت ولتاژ هست.  خازن 2 پایه دارد  واحد اندازه گیری خازن فاراد میباشد ولی چون فاراد واحد بزرگی میباشد اقلب از میکرو فاراد (یک میلیونیوم فاراد) استفاده میکنند. خازن ها هم انواع مختلفی دارند خازن های الکترولیتی خازن های عدسی خازن های پلی استر و ... . 

در شکل زیر چند نمونه خازن را ملاحظه میفرمایید




4- سلف ها :

سلف تشکیل شده از یک سیم که بصورت لوله ای حول یک محور میچرخد  این محور میتواند هوایی باشد و یا هر جنس دیگری میتواند باشد که به آن هسته میگویند . سلف وظیفه ذخیره انرژی الکتریکی را بصورت جریان دارد. هسته سلف نقش بسزایی در میزان ظرفیت سلف دارد مثلا یک سلف با هسته هوا ظرفیت کمتری نسبت به همان سلف با هسته آهن دارد.

جنس هسته سلف معمولا فریت میباشد. واحد اندازه گیری سلف هانری میباشد که واحد بسیار بزرگی هست و از واحدهای میلی هانری و میکرو هانری استفاده میشود. تصویر سلف را در شکل زیر میبینید




5- ترانزیستور (نیمه هادی)


ترانزیستورها تحول بزرگی در الکترونیک ایجاد کردند قبل از اختراع ترانزیستور از لامپ خلاء  بجای ترانزیستور استفاده میشد تلوزیون های بزرگ قدیمی که در داشتند را به یاد بیاورید . ترانزیستور ها اغلب 3 پایه دارند و کاربرد آنها در سوییچ الکترونیکی  و تقویت کنندگی میباشد. در شکل زیر چند نمونه ترانزیستور را میبینید


6- آی سی (IC) :


آی سی ها بسیار گسترده هستند آی سی ها نقش بسیار مهمی در کوچک شده وسایل الکترونیکی دارند. اما آی سی چیست؟ آی سی ها کوچک شده مدارات هستند که در بسته ای بنام آی سی روانه بازار میشوند و یک مدار بزرگ رو در آن خلاصه میکنند.  آی سی ها به طور کلی به دو دسته CMOS و TTL تقسیم میشوند . آی سی ها در شکل های گوناگون و اندازه هایی مختلف برای کاربرد های مختلفی ساخته میشوند. نمونه آی سی را در شکل میبینید.



اینها قطعات مهم و پایه ای در الکترونیک میباشند و به غیر از این 6 مورد موارد دیگری هم وجود دارند که به طور خلاصه چند مورد از آنها را نام میبرم: کریستال - ترایاک - پتانسیومتر - خازن تریمر - ترانس - رله  و ...


امیدوارم استفاده کرده باشید

نویسنده : پویا مداح


کپی برداری با ذکر آدرس منبع مجاز میباشد  




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.