الکترو مدار پایا
الکترو مدار پایا

الکترو مدار پایا

راه های دور زدن تحریم و گرانی

ورود و مصرف کالای غیر ایرانی موجب وابستگی و همچنین غارت سرمایه های فرهنگی و اقتصادی کشور است . با توجه به پیامدهای منفی فرهنگی کالاهای غیر ایرانی باید با فرهنگ سازی مردم را برای مصرف تولیدات داخلی تشویق و ترغیب کرد

  

با توجه به شرایط کنونی جامعه و قرار گرفتن در معرض انواع تحریم ها توسط آمریکا و دولتمردان غرب ،نیاز به انسجام و وحدت قشرهای مختلف بیش از پیش احساس می شود. هرچند طبق گفته رهبر فرزانه انقلاب ، تهدید آمریکا به ایران موضوعی تکراری است و ملت ایران در همین فضای تحریم به پیشرفت های درخشان علمی-فناوری و موفقیت های فراوان رسیده است. ایشان می فرمایند :ملت بزرگ را از تحریم نترسانید چرا که وقتی ملتی بیدار شد و توانایی های خود را کشف کرد هیچ چیز قادر نخواهد بود او را متوقف کند.

آمریکا و دولت های غربی فکر می کنند در صورتی که رابطه اقتصادی خود را با ایران قطع کنند، ملت از حق مسلم خود عقب نشینی می کند در صورتی که ملت همیشه در صحنه است و از سرزمین ، و رهبر خود حمایت می کند.

یکی از راه های نشان دادن این حمایت خرید کالاهای ایرانی است و اعلام این که ایرانی از کالای ایرانی استفاده می کندو توقف ورود کالاهای غربی به ایران تاثیری روی مواضع ما نمی گذارد .

ورود و مصرف کالای غیر ایرانی موجب وابستگی و همچنین غارت سرمایه های فرهنگی و اقتصادی کشور است . با توجه به پیامدهای منفی فرهنگی کالاهای غیر ایرانی باید با فرهنگ سازی مردم را برای مصرف تولیدات داخلی تشویق و ترغیب کرد . اطلاع رسانی در این مورد می تواند از طریق نهادهای تربیتی و آموزشی از جمله مدارس شروع گردد . آموزش صحیح استفاده از تولیدات داخلی از سنین پایین تر به کودکان و دانش آموزان از جمله راهکارهایی است که می تواند آینده تولید کشور را تضمین بخشد تا حداقل مصرف کنندگان ایرانی از تولیدات داخلی استفاده کنند. از این رو بهتر است تمهیداتی اندیشیده شود تا احترام به تولیدات داخلی و حمایت از آنها در مدارس اجرا و در دانش آموزان نهادینه شود.

در نگارش مقاله ای که در پی می آید ، ضمن بررسی موضوع و لزوم اهمیت دادن به آن سعی گردیده ، راهکارهای عملی لازم جهت گرایش دانش آموزان به مصرف کالای داخلی و پرهیز از مصرف کالاهای خارجی ارائه گردد. امید که گامی کوچک از طرف فرهنگیان بتواند مفید و کارآمد واقع گردد.


منبع: http://yaghoobezzati.blogfa.com/post/143

شرایط فعلی ایران و تشدید تحریم علیه ایران برخی برنامههای توسعهای را به یک ضرورت تبدیل کرده است که یکی از این موارد استفاده از کالای ایرانی است. استفاده از کالای ایرانی سبب رشد صنایع داخلی، کاهش بیکاری، کاهش صادرات نفت خام و منایع معدنی و . . . شده و در شرایط فعلی باعث کاهش اثرات تحریمهای خارجی و کاهش صدمات ناشی از آن بر پیکره اقتصاد ایران که هدف اصلی تحریم هاست، میشود. به همین دلیل این پژوهش به دنبال شناخت و بررسی عوامل موثر بر مصرف کالای ایرانی است. بدین منظور با مبنا قرار دادن تئوری رفتار برنامه ریزی شده سعی در تخمین عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده در رابطه با قصد خرید محصولات ایرانی دارد. این پژوهش همچنین با افزودن دو متغیر آگاهی از تحریم و نگرش نسبت به تحریم تلاش میکند درک عمیقتری از شرایط فعلی ایران به دست دهد. علاوه بر این به دلیل اهمیت نگرش و تاثیر قوی آن سعی شده است است اثر عوامل مرتبط با آن مانند ادراک از قیمت و کیفیت و همچنین ادراک از توانایی تولید کننده ایرانی بر نگرش نسبت به محصولات ایران مورد بررسی قرار گیرد. نتایج نشان میدهد که ادراک از قمیت، کیفیت و توانایی تولید کننده ایرانی بر نگرش نسبت به کالای ایرانی اثر مثبت دارد. کنترل رفتاری ادراک شده، نگرش، هنجار ذهنی، آگاهی و نگرش نسبت به تحریم نیز بر قصد مصرف کننده از محصولات ایرانی تاثیر مثبت دارد.

منبع: http://jomm.srbiau.ac.ir/article_3390_552.html